Kutyás terápia
A kutyás fejlesztőterápia során több módszert is alkalmazunk, melyek többféleképpen csoportosíthatók.
I. Kiképzési módszerek célcsoport általi használata
II. Fejlesztendő területek szerinti csoportosítás
III. Klasszikus, állat- terápiás foglalkozások csoportosítása
I. Kiképzési módszerek célcsoport általi használata
1. Parforce mód
Ezt a típusú kiképzési módszert leginkább a szolgálati kutyák képzésében használják. Lényege, hogy a kutya pórázon dolgozik, munkája feszes, fegyelmezett, és a pozitív megerősítés gyakorlatilag a büntetés elmaradását jelenti.
Elsősorban az a cél, hogy a gyermekek megtanuljanak a kutyával együtt dolgozni, saját kommunikációs rendszert kialakítani. Azonban ez hosszú időbe telik. Az első néhány foglalkozás során gyakorlati tapasztalatunk az, hogy a gyermekek a kutyával minden erőből próbálnak megvalósítani. A kutyáknak felkészültnek kell lenniük az ilyen típusú kommunikációra és munkára, nem eshetnek pánikba egy pórázrántástól. Ugyanakkor ezt a módszert nagyon rövid ideig alkalmazzuk a terápiás foglalkozások során.
A terápiás kutyák képzésében nagyon ritkán alkalmazzuk, mert a kutyától nagy mértékben önálló, jól motiválható munkát várunk el. Ezen módszer alkalmazásával a kutya fegyelemből dolgozik.
Alkalmazásának lehetőségei:
Azon nagymozgásos feladatok, amikor a gyermek pórázon vezeti a kutyát. Amennyiben egy gyermek csak hosszú tanulási folyamat során képes elsajátítani a kutyával működő közvetlen kommunikációs módszereket, ezért el kell érnünk, hogy a kutya már az első pillanattól kezdve működjön neki. Hiszen ebben a típusú munkában nagyon fontos, hogy minden feladat sikerélményt adjon a gyermeknek.
Ezért a közös munka elején a pórázon vezetéses feladatokat csak úgy tudjuk megoldani, hogy a kutya fegyelemből dolgozik a gyermekeknek. Minden sikeresen végrehajtott feladat végén a kutyafelvezető megjutalmazza a kutyát, melynek fontosságára és módszerére megtanítja a gyermekeket is.
Ezzel egy idő után a pórázon vezetési feladatok során a gyermekek is képesek alkalmazni a pozitív megerősítés módszerét.
2. Megvezetéses tanítás
Nagyon gyakran alkalmazott módszer a segítőkutyák képzésében. A terápiáskutyák tanítása során számtalan alkalommal használjuk. Ezt a módszert alkalmazzuk, amikor egy adott helyzetben szeretnénk, ha a kutya odamenne ahhoz, aki hívja, de bizonytalan, akkor egyszerűen a megadott irányba megvezetjük. Testtartások felvételének tanításában fontos szerepe van, így sajátítja el a kutya a lábhoz igazodást, vagy éppen a saját tengelye körül forgást.
A gyermekek a kutyák által bemutatott trükköket tudják ezzel a módszerrel kicsalni az állatból. Ezzel fejlődik a koncentráció, a finommotorikus mozgás, a koordináció, a kommunikációs kézség, illetve oldja a feszültséget, szorongást és félelmet.
3. Pozitív megerősítés
A pozitív megerősítés több féle is lehet.
-Hanghatás, amely szóbeli dicséretet jelent
-Hanghatás, amely egy speciális kiképző eszközzel elérhető, a klikkerrel
-Jutalomfalat adása
-Játék- a kutyának
-Simogatás
Ezzel a módszerrel szintén nagyon sok trükköt tanítunk a terápiás kutyáknak. De a fegyelmező feladatokat is ezzel oktatjuk.
A gyermekek számára a legkönnyebben alkalmazható módszer, mert elég, ha szóban megdicsérik a kutyát.
Azonban több szempontból is fejlesztő módszer:
1. A gyermekek megtanulják, hogy milyen fontos a dicséret, saját maguk is szívesen alkalmazzák embertársaikkal szemben
2. A gyermekek megtanulják, hogyan kell a kutyához hozzáérni, oldja a gátlásokat. Amikor jutalomfalatot adnak a kutyának, lehetnek nyálasak, tarthatnak a kutyák fogazatától, mely félelmet csökkenteni tudjuk.
3. A módszer segítségével el tudjuk érni, hogy a gyermekek új trükköt tanítsanak a kutyáknak.
Bármilyen módszert is alkalmazunk, a legfontosabb, hogy a feladat végrehajtása sikerüljön, mert ez a legjobb motivációs eszköz.
II. Fejlesztendő területek szerinti csoportosítás
1. Mentális és mentálhigiénés fejlesztések
Szabálykövetés tanítása, szorongás oldása, testképzavar enyhítése, kommunikációs kézségek fejlesztése, és még sorolhatnánk.
Ezen esetekben a kutya olyan eszköz, amely motivációt ad. Egyrészről közvetlen motivációt, mert a gyermekek szeretnének vele dolgozni, a közelében lenni, ezért hajlandóak együttműködni.
Másrészről közvetett motiváció a pontosabb, koncentráltabb munkára, mert akkor könnyebben, gyorsabban megcsinálja a kutya, amit kérnek tőle.
A foglalkozások rendje, melynek során elvárjuk, hogy minden gyermek betartsa a szabályokat, önmagában is fejlesztő hatású.
A kommunikációs kézség fejlődik azáltal, hogy a gyermeknek mind a terapeutával, mind a kutyafelvezetővel, mind a kutyával kommunikálnia kell.
2. Fizikai fejlesztések
A kutya fizikai felépítésével, munkájával, mozgásával, a vele közösen végrehajtott feladatokkal tudja a különböző fizikai hátrányokat enyhíteni, a képességeket fejleszteni.
A kutya részt tud venni statikus, kis- és nagymozgásos feladatokban is.
III. Klasszikus, állatterápiás foglalkozások csoportosítása
1. Állatasszisztált aktivitás
Ennek során nem zajlik fejlesztés. A résztvevők a kutyával kommunikálnak, simogatják, esetleg sétálni viszik. A foglalkozások célja, hogy a csoporton belül kommunikációt hozzunk létre, valamint a résztvevők olyan élőlénnyel találkozzanak, amely képes őket feltétel nélkül elfogadni.
Idősotthonokban gyakran alkalmazott módszer, mert a legtöbbször ezen esetekben a mentálhigiénés állapot fenntartása, és a lelki állapot javítása a cél.
2. Állatasszisztált terápia
Mindazon tevékenység, melynek során a célcsoport fejlesztése, rehabilitálása a cél. Ebben nyújt segítséget a terápiás kutya.
3. Állatasszisztált pedagógia
Az oktatás szerves része, aktív résztvevője a terápiás kutya. Mind motivációs eszközként, mind oktatóként fontos szerepe van az állatnak.
Ide sorolhatók az érzékenyítő foglalkozások, melyek során valamely terület bemutatásában
(fogyatékossággal élők élete, nehézségei) nyújt aktív segítséget a terápiás kutya.